Tunnistaminen
Jarrujärjestelmä
Valaisimet ja sähkölaitteet
Alusta ja kori
Ympäristöhaitat
- Valmistajan kilpi
- Valmistenumero
- Rekisterimerkinnät
- Asiapaperit
- Rekisterikilpi
Jarrujärjestelmä
- Käyttöjarru ja sen dynamometritesti
- Seisontajarru ja sen dynamometritesti
- Muu jarru ja hidastin
Valaisimet ja sähkölaitteet
- Lähivalo
- Kaukovalo
- Etuvalo
- Lisävalot
- Takavalo
- Jarruvalo
- Suuntavalo
- Rekisterikilven valo
- Muut valot
- Akku ja johtimet
- Häätävilkut
- Heijastimet
- Äänimerkinantolaite
Alusta ja kori
- Alustan kotelot ja pohjalevy
- Runko
- Akseliston kiinnityspalkit
- Pakoputkisto
- Kori
- Polttonestesäiliöt ja putket
- Suojarakenteet
- Kuormakori
- Muut alustan ja korin rakenteet
Ympäristöhaitat
- Pakokaasumittaus
- Melu
- Öljyvuodot
- Radiohäiriöt
- OBD-Järjestelmän tarkastus
Akselistot, pyörät ja jousitus
- Etuakselisto
- Taka-akselisto
- Jousitus ja iskunvaimennus
- Renkaat ja vanteet
Ohjauslaitteet
- Ohjausnivelet ja -tangot
- Ohjausvaihde
- Muutohjauslaitteet
Muut laitteet ja varusteet
- Voimansiirto
- Turvavyötja -varusteet
- Kytkentälaitteet
- Varoituskolmio
- Nopeuskilpi
- Moottori
- Lukkolaite, luvattoman käytön esto
- Muut laitteet ja varusteet
Koeajo ja näkyvyys
- Tuulilasi ja puhdistuslaitteet
- Muut ikkunat
- Peilit
- Näkökenttä
- Koeajo
- Korin sisustus
- Hallintalaitteet
- Nopeusmittari ja ajopiiturit
- Nopeudenrajoitin
- Muut mittarit
Tehdyt työt
Renault Laguna 2001
Mittasimme vuosimallin 2001 Renault Lagunasta jarrut, iskarit ja päästöt. Katsoimme myös autosta nivelet, helat, renkaitten välyksen, putken ja seisontajarrun vian.
-Ensiksi mittasimme jarrut ja iskarit. Jarrut toimivat ihan hyvin lukuunottamatta seisontajarrua, jonka takavasen vaijeri oli katkennut/irronnut, eikä toiminut ollenkaan. Iskunvaimentimet toimivat myös hyvin, vaikka edestä kuului kilinä molemmilta puolilta. Tämä johtui siitä, että iskunvaimentajien suojakumin kiinnitysprikka oli irronnut.
Sitten mittasimme päästöt, jotka olivat ok.
-Seuraavaksi nostimme auton ja tarkistimme onko renkaissa välystä. Katsoimme myös nivelet, taka-akselin helat, raidetangon päät, iskarin yläpään laakerit ja takapyörän laakerit. Raidetankojen päissä ja renkaissa oli välystä. Pakoputken toinen kannake oli myös rikki ja putki roikkui yhden varassa.
BMW 323 1995
Seuraavalla viikolla mittasimme päästöt BMW 323:sta
Aluksi päästölukemat olivat aivan liian suuria, koska konetta piti lämmittää aika kauan, että katalysaattori lämpenee. Kun moottori pyöri korkeilla kierroksilla tarpeeksi kauan, saimme vihdoin hyväksytyt lukemat ja auto pääsi läpi. Mittaus tapahtui valitsemalla mittaukoneella KAT-ohjelman. OBD-päästömittausta ei tehdä ennen 2001 valmistetuilla autoilla. Kierroksien mittaukseen käytimme magneetila kiinnittyvää anturia, joka mittaa kierrosluvun, kun sen saa asetettua moottoriin kiinni metalliselle pinnalle jossa se pysyy kiinni.
Kyllä näissä autoissa riittääkin työtä. Meidänkin menopeli pitäisi viedä BMW-huoltoon. Siinä on jonkin verran vikaa ainakin jarrulevyissä, ainakin tuntuu siltä. Kiitos jakamisesta, oli mielenkiintoista oppia aiheesta. https://www.mrvuorinen.fi/
VastaaPoista